NULL Skriv ut sidan - Duker / Duke / Duuk

Anbytarforum

Titel: Duker / Duke / Duuk
Skrivet av: Mattias Johansson skrivet 2015-08-08, 15:36
Tack Gert för dina uppgifter! Jag har nu tittat närmare på Karls barn. Katarina Marias Lithelias bou finns i Dals häradsrätts arkiv FII:2 s. 1069, och där upptas fyra efterlevande barn, varav tre även är Karl Dukers. Det överensstämmer med de tre barn som inte dött i späda år på 1730-talet i Vadstena:  
1) Helena Maria Duker (1730-1798). Gift med Isak Månsson (1739?-1798) i Råby, Ödeshög (E), där de finns åtminstone 1763-1769. Isak bor sedan åtm. 1787 i Vadstena och tituleras vid sin död jordägare i Nyby.  
2) Kristina Duker (1733-1774). Gift med Jonas Beckström, skomakare och borgare i Hjo (R). Enligt en flyttningslängd i Norra Fågelås (R) kom Kristina till Hjo (under rubriken ex ecclesia) från Åby i Östergötland, väl Stora Åby sn (Norra Fågelås B:1 s. 74).
3) Sven Petter Duker (1735-1787). Rusthållare i Bårstad, Rogslösa (E). Gift med Katarina Nilsdotter.
 
Jag har inte lyckats finna vigselnotiser för någon av dessa tre! I varje fall tycks de inte ha gift sig i Nyby eftersom vigselnotiser saknas i Väversunda och Rogslösa.
 
En intressant sak finner man i Ödeshögs hfl 1766-75 för Råby. Hos Isak Månsson och Lena Maria Duker, på högra sidan av uppslaget, finns en dotter Stina Kajsa Berggren som är 12 år äldre än sonen Johan Gustaf (den senare är född 1763 så Stina Kajsa bör vara född 1751). Efternamnet och åldern talar för att modern haft ett tidigare äktenskap. Eftersom jag (väl liksom flera andra här) är ättling till Lena Marias faster Annika Duker är ju detta särskilt intressant, med tanke på att Annika var gift med föraren Birger Berggren (1686-1778). Om Annikas brorsdotter funnit en första make i Birgers familj, så kunde vidare forskning i så fall kanske hjälpa till att bidra till kunskap om denne Birgers ännu (i alla fall av mig) olösta ursprung!