NULL Skriv ut sidan - Duberg

Anbytarforum

Titel: Duberg
Skrivet av: Calle Lindström skrivet 2002-11-12, 16:47
Jag har inga egentliga uppgifter att tillföra, utan möjligen ett uppslag.  
Vad det gäller Duberg så av namnet och plats finns säkert en koppling till Vadstena och borgmästaren i Vadstena Gamle Jöns Larsson (borgmästare 1592-1605). Denne hade en son som omnämns som Gabriel Jönsson Duberg, tullförvaltare i Göteborg, men med intressen i Vadstena. Uppgifter om dessa finns i boken 600 år i Vadstena. Jag känner ingen koppling till Anders/Andreas Gabriel Duberg, men det  är troligt att samband kan finnas, eller vad tror du?
 
Om Gabriel Jönsson Duberg säger boken:
Omnämnd som tullförvaltare 1652(I Göteborg, min not). Var ägare till del av tomt 67 i Vadstena. Gabriel Jönsson Duberg ägde även tomt 135, vilken ärvdes av dottern Brittas man, lagmannen Knut Törnhielm ( se Elgenstierna, Törnhielm). Gabriel hade även barnen Christina g m Erik Gyllenberg, Helena g m  Nils Arvidsson Hägerflycht och Peter Gabrielsson Duberg, slottsskrivare i Vadstena, g m Margareta Persdotter Ståhle, föräldrar till Peter Gabriel Duberg, slottskrivare i Vadstena. Se Elgenstierna; Gyllenberg, Hägerflycht, Blomenskiöld. Ur 600 år i Vadstena red. Göran Söderström, utgiven år 2000.
 
MVH
Calle Lindström