NULL Skriv ut sidan - Dryselius

Anbytarforum

Titel: Dryselius
Skrivet av: Carl Johan Fahlgren skrivet 2006-12-17, 22:57
Hej igen!
Hur jag fick ihop syskonen till Erland Broderi Dryselius och anknytningen till gården Eka norr om Ljungby är ganska intressant.
Ur Sunnerbo dombok 1696-1698 har jag hämtat följande:
Per Persson i Eeka kiöpt af Per Brorsson i Trolstorp dess tillhörige jord, item Probsten och kyrkioherdens Mr Erland Dryseli andehl, så wäl som dess systrars Kerstin och Elisabeth Brorsdöttrars Jordlotter i Norregården Eeka, sampt 4? skieppeland af Erik jacobsson Rateryd kiöpt, föruthan 4? Dlr Smt Per till sin Stiuffader Lars Andersson lefwererat tillhopa räknat 1/4 skattejord i Eeka Per kiöpt och der före 81 Dlr 16 öre Smt betalt, dat: brefwet d 28 Januarij 1695...
Av detta kan man utläsa dom hade ärvt/ägde jord i Eka vilket visar på en relation dit.
Namnet Erland- förekommer ofta tillsammans med Eka i mantals och jordeböcker från 1600-talet.
Kan tänkas att där bodde fint folk som man var släkt och gärna ville förknippas med och därav tog namnet Dryselius.
 
Elisabeth i Stafsättra förekommer bl a i kyrkoräkenskapsböcker från denna tid.
 
Några förtydliganden: Någon kronolänsman Anders Dryselius i Algutsboda har aldrig funnits vad jag kan se utan rätt namn är Erland.
Likaså  är kronolänsman Johan Erland Dryselius i Falebo samma person som Erland Dryselius son Johannes (f 3/1 1754 i Lessebo (Hovmantorp) d. 1810)
 
Det finns en mycket intressant bouppteckning upprättad vid Skogvaktaren och Kronolänsman Erland Dryselius hustru Elisabeth (Lisken) Lönegrens död (d. 21/3 1788 i Kråkegärde Algutsboda). Bouppteckningen är på flera sidor och nedtecknades 5 maj 1788.