NULL Skriv ut sidan - Djerf / Djärf / Djärv

Anbytarforum

Titel: Djerf / Djärf / Djärv
Skrivet av: Anders Djerf skrivet 2006-03-22, 01:48
Djerf-ar!  
För att få lite reda i Djerf-sökandet kan det vara bra att veta att Djerf var ett av de soldatnamn som flitigt användes under 1700-talet till 1880-talet. På varje regemente hade mönstringsofficeren denna centralt sammansatta namnlängd, med Djerf, Stark, Lång, m.m., m.m. och när beväringarna med son-namn patronymikon - alltså med faderns namn med -son efter, ryckte in, blev det för många Gustafsson, Hansson och Nilsson, officerens biträde strök i listan vartefter namnen gick åt..  
Det finns säkert minst en, ofta fler, Djerf-släkter i varje landskap med ett regemente. Vi år alltså många Djerf-ar här i Sverige som inte är släkt med varandra.  
  Vår egen Djerf-släkt hör nog till de yngsta, och sålunda minsta, med namnet Djerf, då det var så kort tillbaka i tiden som min farfars far Adolf Edvard (Gustafsson) Djerf, som fick sitt soldatnamn 1886.  
  Enligt Soldatrulla No 8 Wadstena kompani:  
Med soldattorpet Högbolyckan i Rök. antogs A E Djerf 20.2 1885. Godkänd i förb. UBS i Carlskrona 1886.  
 Tillhörde 2:a Lifgrenadjärkompaniet, Linköping.  
Vicekorpral 6.11 1897, korpral 1906, Dist.korpral 1909. Svårdsmedalj 1911. Afsked 1914.  
Blev sedan kyrkovaktmästare i Röks kyrka, en tjänst han hade under många år. Fick Patriotisla Sällskapets medalj  för lång och trogen tjänst. Begraven på Röks kyrkogård.  
Jag har idag spårat släkten rakt nedstigande till slutet av 1600-talet. (då i Småland)  
Skådespelaren Sture Djerf var min farbror, tråkigt nog dog han dec. 1999.  
 
Hälsningar Anders Djerf. f 1951  
på Kungsholmen i Stockholm.
 
Detta inlägg flyttades den 15 juni 2009 från Östergötland, Efterlysningar, Djerf.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland