NULL Skriv ut sidan - Dittmer

Anbytarforum

Titel: Dittmer
Skrivet av: Bente Løvli skrivet 2007-10-06, 06:17
Söker släkten Dittmers kopplingar till släkten Hjerpe. Dette med slekten Hjort er interessant, spesiellt at to Hjort (Anna Gretha Hjort og Jungfru Caisa Hjort) var faddere 
til Jacob Agrell, f.1704, Rådmann, Stadslöjtnant og Gårdsägare i Kristinehamn. Han døde 11/6-1772, og ikke 1672 som 
jeg ser at jeg har skrevet i den opplysningen jeg sendte deg, for en stund siden. 
Det var kjempefint du har funnet frem dette! 
Det du mailet meg ang. vår nye Hjort, i går, var det med Herman Edvard af Ditmer og hustru Johanna Nicolina Hjort, og deres barn, 
i Kristinehamn. 
Du spurte også om Herman Edvard af Ditmer var fadder til våre Hjerpebarn, og jeg trodde at han ikke var det, men så viser det seg at han 
var en av fadderene til Hjerpebarn i Lungsund!! 
Du vet, i går, så sendte jeg deg en opplysning om at Ulrica Lovisa af Ditmer og Gustav Herman af Ditmer, var sikre dåpvitner i Hjerpeslekten. 
Men dette er ikke korrekt, jeg ble litt for ivrig i går, for det ble så spennende, og leste ikke teksten i kirkeboken flere ganger (jeg bruker å gjøre det), 
og sendte deg denne opplysningen litt for raskt. 
Men da jeg begynte å unders?ke dåpvitner videre fremover i denne Hjerpefamilien i Lungsund, så fant jeg ut at en Herman Edv. af Ditmer, var et av 
dåpvitnene til et av barna i denne fam., og videre fant jeg også ut at en Lovisa af Ditmer var et dåpvitne. 
Jeg har kontrollert/dobbeltsjekket alle dåpvitner i dag, og det ordet som jeg tolket som Gustav, er litt uleselig, det kan se ut som om det står Gustav, 
men jeg kan tippe at det er tittel, videre står det Herman Ed. af Ditmer, og når det gjelder Ulrica Lovisa af Ditmer, så har jeg funnet ut at det står, 
Ulrica och Lovisa af Ditmer, det er altså to personer, og ikke en, slik jeg først tolket det. 
Og nå da jeg har funnet ut at Herman Edv. ad Ditmer, var dåpvitne for Hjerpebarn i Lungsund, så stemmer jo han ut (er identisk) med 
Herman Edvard af Ditmer, f.1762, bosatt i Kristinehamn, gift med Johanna Nicolina Hjort. 
I Husförhör, Kristinehamn 1802-1806 
står Herman Edvard af Ditmer f. 1762 og hustru Johanna Nicolina Hjort, f.1765. 
Herman Edvard har tittelen, Superc. 
Det står oppført tre barn: 
son Niclas Widmark, f.1788