NULL Skriv ut sidan - Dittlow

Anbytarforum

Titel: Dittlow
Skrivet av: Hans-Erik Dittlau skrivet 2010-05-25, 15:15
Hej Dittlow forskare!
Trevligt att få ta del av era forskningsresultat och frågor där om. Namnets stavning har varit varierande under århundrande och decennier, den vanligaste stavningen idag är Dittlau. Själv är jag ättling till en hattmakare samt klockare vid namn Jöran Dittlau. Han var född i Ängelholm 1766-09-09. Fader var Augustinus Dittlou f.1737-12-27 och moder Kiersti Jönsdotter f.? De båda fick tre barn vad jag känner till och de var följande: 1762-03-04 Jöran som endast blev 30 dagar gammal, 1763-04-19 Andreas samt Jöran 1766-09-09. Finns det någon som känner till om de fick fler barn är jag öppen för information. Augustinus Ditlou son till Jacob Augustinus Ditlou och hans moder lär enl. mina noteringar vara Gunilla Jöransdotter Lindh. Jacob Augustinus fader är Augustinus Preidbjörnsson. Vad hans hustru hade för namn har jag hittills inte kunnat få fram. Någon gång under 1650 talet lär det ha funnits en Ditlev / Ditlevsen i Malmö som lär vara i släktled rakt nedåt. Att släkten har förankringar i nuvarande Tyskland är med största sannolikhet riktig. Dock kan den äldre förankringen komma från Elsas och Lotringen eller Luxemburgstrakterna. Förmodligen i grunden Valoner.
 
Jöran Dittlau var klockare i ö.Kärrstorp i början av 1800-talet. Var bosatt en kortare tid i Kristianstad innan han flyttade till Ö.K.
 
Mvh Hans Dittlau