NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-08
Skrivet av: Marcus Helgesson skrivet 2000-12-31, 16:49
Hej Maj-Britt!
Jag surfade runt lite en dag och hittade en sida som gjord av en snubbe som hette Hans Rosenlund eller nått. Han är arkitekt m.m. och jag kollade igenom namnen och hittade Karna Persdotters far Per Gummesson vars far hette Gumme Håkansson vars far hette Håkan Persson Hök. Han hade för övrigt använt dej som källa så du vet nog vad jag pratar om. (Om detta stämmer är Håkan Persson Hök min fm fm ff fm ff f). Jag har själv kollat upp att lite och blev därför förvånad när jag såg att han hette Hök INNAN 1685. Jag har också sett att han fanns med 1659 och nått år senare stod han med under UTSKRIVNING om jag inte minns fel. Var det att han blev utskriven till arm?n? För i så fall var han kanske soldat redan innan? Hur det än är med saken så får jag erkänna att jag har svårt att forska när det handlar om 1600-talet jag har visseligen läst mycket om 1600-talet (t.ex. Den oövervinnerlige Peter Englund m.m) men det är en annan sak när man ska forska.
 
Vet du förresten var man kan få tag på en kopia av det dokument bönderna i Jämshög skrev under till den svenske kungen? Det skulle vara skoj att ha en för jag har folk på mitt träd som är med där. Det kanske vore nått att lägga upp på hemsidan?
 
Med Vänliga Hälsningar  
Marcus Helgesson