NULL Skriv ut sidan - Dahlström

Anbytarforum

Titel: Dahlström
Skrivet av: Gert Persson skrivet 2011-02-10, 20:06
Bo Persson.
 
Det är ju ett intressant spår, Grandinsson. Tack så mycket Elisabeth och Bo.
Men mer utmanande är att jaga vidare enligt nedan.
 
Vi vet inte om Johan Dahlström själv först tager namnet eller han har ärvt det av sin far. Därför är det svårt när man inte finner Dalhström men många som heter Johan i födelseböcker. Om Hallingebrgs Johan dör 1782, 66 år gammal bör han vara född 1716. Han är änkeman men hans hustru tycks inte avlida där mellan 1757-82.  
Ingen bouppteckning över Johan Dahlström 1782, 1783.  
 
Denna Johan ovan påstås född i Dalhems socken.
Den 1/3 föds en Johan, kristnas den 4/3. Fader Johan Nilsson. Vad jag kan utläsa C:2 sid 447. Strax under låter soldaten Peter (Bolmto?, Prolto? ) kristna sin lilla son 2/4, också Johan född 29/3. Kan du utläsa detta bättre?
 
Har lusläst Törnsfall och Dalhem för berörda perioder men hittar inget intressant.
 
Noterar också följande:
Per Dahlström dör i Överström 1813. Sonen Carl Ulrik (som jag följt) kommer till Adelsnäs som 14-åring och lärling till trädgårdsmästare. Han reser sen till Tofvserum i Locknevi innan det blir Strömsholm i  Kohlbäck. Därefter Tidö och Lindö. Allt det senare i närheten av Västerås. Hans båda bröder hamnar också i Västerås till att börja med. Det verkar som om det finns en stark orsak till detta. Jag rotar i vad det kan vara parallellt med sökandet efter 6é barnet (i så fall) och hustruns frånfälle (Johan Dahlström´s).
 
En stor fråga är om det inte finns militära akter där han är registrerad. Han måste väl varit knuten till ett regemente eller liknande. Och tyvärr, där har jag själv ingen kunskap. Vet du någon ingång till detta?
Eller någon som kan bidra?
 
Med vänlig hälsning Gert