NULL Skriv ut sidan - Dahlerus

Anbytarforum

Titel: Dahlerus
Skrivet av: Örjan Kinberg skrivet 2012-02-23, 20:22
Hej Markus
 
O vad jag blev glad äntligen har jag fått uppgifter om Knut, Erik och Christina.Jag har hela tiden sökt Erik i Ullstorp men det var tydligen fel.
Klockaren Knut Kinberg är min hittils äldsta anförvant han hade två söner Erik, Kronolänsman Zacharias född 1747 6/2 i Ullstorp och en dotter Brita Maria född 1751 18/5 född i Ullstorp.Knut var mestadels mantalsskriven iUllstorp 1747-1783 men skriven i Simrishamn 1744 vilket stämmer bra med din uppgift om Erik.I skriften Urmakare i Sverige under äldre tider av Elis Sidenblad framgår Ett brunmålat golvur som nu står i V. Vrams prästgård på Kulturen i Lund är signerat Cannutus(Knut på latin) Kinberg på en cirkelplatta av tenn daterad 1750.Museets klocka är inköpt från Axel Kruses i Broby Samlingar. Det finns också ett Klockaremål på Landsarkivet i Lund
 
Namn: Knut Kindberg  Församling: Ullstorp & Bollerup År:1744 Vlym/Handlingsnummer: 19:28
 
Rättelser:
I kyrkböckerna skriver man Kinberg ibland vilket är rätt och Kindberg ibland vilket är fel.Christina heter Norblad i efternamn enligt Ullstorp C:1(1694-1806)BILD 58 1747 6/2 Arkiv Digital.
 
Ett stort tack Markus nu har jag bättre underlag att över}lämna till kommande generationer.
 
Mvh  Örjan