NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-26
Skrivet av: Torbjörn Dacke skrivet 2000-02-10, 21:37
Återkommer om dagens Dackesläkt.

Min farfars farfar far var Korpralen Jon Dacke (Johan Carlsson) född 18/12 1808 i Spångstugan, Blädinge sn. Jon flyttar 1830 till Soldattorpet Bäckafälle Bergunda sn.

Hans far Carl Jonasson f 3/12 1780 vet jag ej var han är född, däremot var han gift med Brita Jönsdotter 18/1 1806 i Blädinge sn. Hon var född 16/10 1779 i Härlunda sn.

Varför Johan Carlsson debuterade som Jon Dacke vet jag ej. Sant är att soldattorpet Bäckafälle tillhörde Bergkvara Gods utanför Växjö, så den teorin som fanns i ett tidigare inlägg, att en soldat tog namnet Dacke, kan vara korrekt.

Vad jag inte förstår, är varför någon frivilligt skulle ta namnet Dacke. Långt in i 1900-talet var Dacke synonymt med tjuv,rövare, horkarl mm. Först egentligen i samband med 68-rörelsen och Mobergs glorifierande av den historiske Dacke fick namnet en positiv klang. Var det möjligen en bestraffning från greve Posse att ge soldaten namnet Dacke. Eller var det så att soldaten ansåg sig vara av Dackesläkt ?

Dackesläkten idag, ca 150 personer, är sannolikt alla anförvanter till Carl Jonasson ovan.

Jag är mycket tacksam om någon kan bringa ljus över frågan om Dackenamnet i min släkt, eller på något sätt hjälpa mej vidare.