NULL Skriv ut sidan - Coronato

Anbytarforum

Titel: Coronato
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2011-01-06, 02:07
Hej Karin!
 
Jag har sett flera exempel på att just dragoner och husarer fick/tog sig namn efter t.ex. sagohjältar (Roland) eller stora militära män (fältmarskalkar, generaler osv.). Men jag har även en Jöns Jönsson Ricardi i släkten, och har sett namnet Rinaldo med jämna mellanrum, så kanske var det utmärkande att just beridna militärer fick lite märkliga namn, åtminstone i Skåne. Namnet Coronato har jag dock aldrig hört talas om tidigare, och får hålla med om att det låter väldigt ovanligt. Vid en sökning på www.ddss. så upptäckte jag dock att husaren Anders Svensson Coronato hade en kollega (troligen vid samma regemente, med tanke på det geografiska läget) som hette Tufve Coronato (1787-1853) i Västra Torups socken.
 
Min första tanke var att även Coronato var ett efternamn tillhörande en betydande man i historien, och det fanns faktiskt en spansk upptäcktsresande och kolonisatör vid namn Francisco Vázquez de Coronado (ca 1510-död 1554) som utforskade stora delar av västra Nordamerika (enligt NE). Han var även den första europé som reste i Nordamerika och såg hur indianerna levde där 1540-42. Han stavade visserligen sitt namn Coronado, med d, men enligt NE ska d-et på spanska uttalas snarast med ett th-ljud, så det kan ju lätt uppfattas som Coronato på svenska.
 
Mvh, Markus