NULL Skriv ut sidan - Cnattingius

Anbytarforum

Titel: Cnattingius
Skrivet av: Lars Hallberg skrivet 2013-02-22, 10:06
Jag söker uppgifter om Anders Gustaf Cnattingius född 17 juli 1778 i Kuddby.  
Jag har en del information om honom , men det finns oklarheter kring hans död.  
En uppgift är att han dog vid norska gränsen den 1 aug 1808, men jag har inte lyckats få den bekräftad.  Den uppgiften motsägs av att Maja Cnattingius står som hustru i husförhöret 1810. Först 1828 står Maja Cnattingius som änka.
 
Det finns uppgifter om att Anders Cnattingius dog i Finland.
 
Vad jag vet är att Anders Gustaf Cnattingius föddes 17 juli 1778 i Kuddby, son till  
Erik Cnattingius som var  häradsskrivare, kronofogde, controlleur och kronobefallningsman i Lysnings, Dals och Aska Härader, och hans hustru Brita Christina Nauman.  
Faddrar: prosten Carl Noberg, kyrkoherde And Cnattingius, i hvilkens ställe häradsskrivaren Abelsson, magister Daniel Cnattingius i hvilkens ställe skrivaren Torsten Hagelin, lieutnant Feuring, fru Hedvig Eleonora Nauman, f von Segebaden, mademoiselle Caisa Lena Nauman, mademoiselle Elis. Marg. Cnattingius i hvilkens ställe mademoiselle Magd. Hagelin (Kuddby CI:3 p 261)
 
Anders Gustaf hade en syster Hedvig Elisabeth Charlotta född 28 sept 1781 i Hälgestad, Kuddby. (Kuddby CI:3 p 275)
 
Anders Gustaf Cnattingius flyttade från Hälgesta, Kuddby 1799 till Linköping
Där han var  landskontorist. Han var stadsfiskal i Vadstena 1802 men avsatt. Han var regementskommissarie vid Livgrenadjärregementet (ev Närikes och Värmlands regemente)
 
Anders Gustaf Chattingius gifte sig 12 apr 1803 i Vadstena (Vadstena CI:4 p17) med Maria Hellberg f 19 maj 1781 i Västra Ny. (Västra Ny C:2 p 423)
De fick sonen Thure Richard, f 1805 i Tistorp, Stråå och död 1808 i Västgöte, Motala (Barnet Thure Richard Knattingius, Västgöthe by, död först af brand genom itändning av dess skjorta sedan slag, Begrofs i Västra Ny) (Motala C:5 p 377)
Och dottern Catharina Charlotta f  18 jul 1806 i Tistorp, Stråå (Strå C1:2 p 191) gift med lifgrenadiär Peter Olof Byloff.
 
Jag vore tacksam för alla ytterligare uppgifter om Anders Gustaf Cnattingius, speciellt rörande hans död.