NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-23
Skrivet av: Peter Lampa skrivet 2003-08-15, 23:56
Hej alla Christiernin och Christiersson forskare!
 
Jag forskar i stockholmssläkten Lampa. Mitt intresse för släkten Christiersson väcktes för länge sedan, när jag fann att två barn och ett barnbarn till min ff ff ff f, kyrkoherden Petrus Lampa i Arboga hade gift sig vid 1700-talets mitt med barn till Carl Christiernin, adlad von Christiersson. Min ff ff ff blev kyrkoherdens i Arboga son, kyrkoherden Petrus Lampa i Mariestad.  
Mitt inlägg gäller:
Min ff ff ff ff f, Daniel Lampa var sämskmakare i Härnösand åren 1631 - 1645, då han avled. Enligt Härnösands stad historia var silversmeden Eric Christiersson exakt samtida med Daniel Lampa, dvs han verkade i Härnösand 1631 - 1646. Dom kom till Härnösand och försvann därifrån samtidigt. Släkterna Lampa - Christiersson hade bevisligen kontakt senast på 1690-talet i Stockholm, då Daniels son Claes Lampa hade flyttat dit på 1650-talet. Namnkombinationen Eric, vilket var ett vanligt namn i släkten, å ena sidan och Christiersson, med den något danska ”knorren”, å andra sidan, är inte särskilt vanlig. Kopplingen till silversmide (från Sala silvergruva, vid Axberg?) är dessutom fantasieggande med tanke på släktens intresse för metallbearbetning. Kan denne vara den felande brodern Christiersson, eller avkomling till denne? Den kände Eric Christiersson tycks ju varit för ung för att ha varit silversmed i Härnösand innan han kom till Ramnäs, om man nu skall tro Örnberg. Själv har jag inte hunnit forska efter silversmeden Eric Christiersson. Hälsningar Peter.