NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-23
Skrivet av: Urban Bäckström skrivet 2000-12-29, 10:33
Svar till Kent Andersson.
 
Igår skrev jag några rader om Christiern Månsson Sturck, men jag vet inte vart de raderna tog vägen. Så därför repeterar jag här: Christiern Månsson Sturck torde ha varit den ryttare som i början av 1700-talet tjänade för rusthållet Sörgården Karlshaga i Kyrkefalla socken (Skarab). Jag har träffat på honom i Kyrkefallas kyrkoböcker. Med all sannolikhet är han bror till rusthållaren Anders Månsson Sturck i Karlshaga (från vilken jag härstammar) som var son till rusthållaren Måns Andersson o h h Sigrid Svensdotter (av släkten Påfve från Ransberg). Måns och hans äldre bror Christiern (obs namnet) var söner till rusthållaren Anders Persson (död omkr 1700) i Karlshaga Sörgården o h 1:a h NN. Anders Perssons hustru NN var dotter eller barnbarn till Ingeborg Larsdotter på Flottebo (Kyrkefalla) som vid mitten av 1650-talet delade upp sin egendom på sina barn i två giften, bland arvingarna nämnes bl a Anders Persson i Karlshaga. Ingeborg Larsdotter, som var dotter till borgmästaren Lars Joensson i Skövde o h h Margareta Hartmansdotter, hade i första giftet bl a sonen Torsten Svensson, som blev stamfar för en ansedd bondesläkt på Graven (Kyrkefalla); i denna släkt nyttjades mansnamnet Christiern ännu i början av 1800-talet. Torsten Svenssons sondotter Annika Andersdotter blev f ö gift med sin frände Anders Månsson Sturck i Karlshaga. I sitt andra gifte hade Margareta Larsdotter bl a sönerna Algot och Lars, som adlades Björnhufvud p g a faderns, ryttmästaren Jon Månsson, förtjänster. Det finns mycket mer att berätta om Kyrkefalla-Sturckarna och deras släktingar men det kan jag kanske återkomma till i ett annat sammanhang. Varifrån namnet Sturck kommit vet jag inte, men det vore onekligen intressant att få veta.
Vänligen
Urban Bäckström, Mjölby