NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22.10.2000

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22.10.2000
Skrivet av: Göran Johnson skrivet 2000-10-22, 11:32
Hej Bjarne
Jag har sent omsider läst ditt inlägg ovan från den 20 april. Även jag är släkt med ovannämnda Christina Christiernin, gift med Petter Mornie, om än inte en direkt ättling. Min släkt kommer från Östergård i Sundom och inte Östergård i Vallgrund. Dessutom är min hustru en Christierninättling, så jag har så att säga dubbelt intresse av just henne, eftersom hon är en koppling mellan våra släkter. Därför blir jag lite förvånad över de uppgifter du nämner, även om jag inte vill ifrågasätta dem. I boken Hemman och släkter i Sundom (Sundoms historia II) anges på sid 150 Christinas födelseår till 1716 och inte 1715 som du anger. Men hon anges dessutom vara dotter till militärkaptenen Johan Christiernin och hans maka Hedvig von Seefeldt, inte till brukspatronen Christiern Christiernin. Följaktligen skulle hon vara sondotter till brukspatron Eric Christiersson på Ramnäs och inte till prosten Johannes Christiernin i Fellingsbro. jag hittar inte (Maria) Christina alls i Örnberg, så den ger ingen ledning?
P S Jag har inte läst din bok Vallonernas spår, men den ger kanske mer information?