NULL Skriv ut sidan - Cedervall

Anbytarforum

Titel: Cedervall
Skrivet av: Björn Cedervall skrivet 2010-01-17, 12:42
Hej, Jag är helt ny i detta forum - kan eg. inget om släktforskning. Två frågeställningar och en kommentar:
 
1. Min farmor, Hilda J. Karlsson (f. Cedervall, 1898 i Venjan). Hon var syster till Emma, Anna, Gustav (Gustaf?) och Karl bl a.
Deras far hette Frans (stavn.?) Cedervall som i sin tur ska ha kommit ungefär från Åby i Norrköpingsområdet.
 
En fråga är således: Har någon här koll på denne Frans och om han hänger ihop med andra Cedervall från ex vis Östergötland?
 
2. Jag har kollat lite enkelt på var i Sverige namnet Cedervall hittas under 1800-talet. Detta ledde till att man förenklat kan hitta ett drygt halvdussin områden med namnet (reservation för mina brister i mer exakt geografi):
2.1 Kusten uppemot Söderhamn-Sundsvall.
2.2 Området ungefär från Jönköping upp emot Skövde.
2.3 Området Motala och österut mot Norrköping.
2.4 Helsingborgsmrådet i vid bemärelse.
2.5 Några nedåt SÖ Småland.
2.6 Några på södra Gotland.
2.7 Ett området ungefär norr om Örebro-Västerås och upp mot Sala mm.
 
Lite senare hittar man namnet längre norrut i landet samt i Adolf Fredrik i Stockholm.
 
Fråga: Vet någon här om dessa delområden också hänger samman släktmässigt eller om namnet kan ha tagits för ett eller flera av dessa centra?
 
3. Avslutningsvis: Jag fick för drygt 10 år sedan kontakt med Janet Cedervall i Aurora i Denver. Hennes föräldrar kom från Chicago och vad hon själv kommit fram till verkar luta åt hennes släkt går tillbaka till Östergötland (ungefär Linköping-Norrköping) under första halvan av 1800-talet. Jag kan inte bedöma denna information men har god kontakt med Janet om någon skulle vara intresserad av just detta spår. Om Janet och jag är släkt vet vi inte.