NULL Skriv ut sidan - Cedervall

Anbytarforum

Titel: Cedervall
Skrivet av: Peter Nolskog skrivet 2007-12-04, 23:42
Jag undrar kring löjtnant Petter Cederwall, född c:a 1692, död 1747-03-11 i Lilla Gärdet i Hössna socken (P)[Hössna död- och begravn.bok]. Han var gift med Catharina(Cajsa)Timell, född c:a 1690, död 1747-08-09, också hon i Hössna. De hade döttrarna Christina Maria, född 1719-11-23 i Hössna, död som änka 1792-08-30 i Lilla Gärdet, och Anna, född 1722-07-28 i L. Gärdet. [enl Hössna kyrkoböcker]. Jag har hittat jungfru Anna som dopvittne i Hössna 1743, men inte senare. (Vid Annas dop var madame Ingeborg Cederwall i Björkestorp fadder liksom jungfru Maja Stina Cedervall. Jag tror att det måste vara Björkestorp i Dalum som avses. Vem är Maja Stina?
I Hössan hfl för 1790-talet [AI:1, s. 97] står under L. Gärdet svärmodern Christina Cederwall (död 1792), men jag förstår inte till vem hon är svärmoder, och vilket hennes barn i så fall kan vara. I Hössa dödbok 1792 står Christina död som änka, men jag kan inte tyda hennes makes namn. Under Christinas dödsnotis står antecknat en Cajsa Cedervall, död 77 år gammal i Stora Gärdet, hustru till löjtnant Lagergren. Vem denna Cajsa C. är vet jag ännu inte.
Den Ingeborg Cedervall, som var dopvittne till Petter C:s dotter Anna 1723, var troligen Helena Ingeborg (Bolla) Cedervall, född 1696-03-25 i Göteborgs Kristine och dotter till ovannämnde (2003-06-10) kapten Josef Cedervall.(Enligt uppgift från Pia Cederwall död 1715 i Stralsund). Ingeborg var gift med auditör Olof Timell, och bodde i Björkestorp i Dalum. Denne Olof var son till Carl Timell, enligt Disbyt död 1747 i Hössna och Karin Unge. Carls och Karins dotter Catharina Timell var i sitt första gifte gift med Lars Lagergren, död 1709 [Disbyt](jmfr Cajsa C:s makes namn ovan).
Carl Timells bror kyrkoherden Gustav Timell, född 1656 i Timmele, död 1727-07-20 i Hössna, (gift med Beata Otter), var far till den Catharina/Cajsa Timell, som var gift med löjtnant Petter Cedervall, som nämns i början av detta inlägg.
Det tycks finnas släkttrådar mellan flera personer med namnet Cedervall och Timell. Är Petter Cedervall också barn till kapten Josef C. i Göteborg. Jag tror ju att den under släkten Cedervall först nämnde kaparlöjtnanten Gabriel J. Cedervall också kan vara hans son.
I Olga Dahls anteckningar om Göteborgstomter nämns Gabriel Cederwall som den tongivande av de yngre druckna officerare som 1717 utsatte Johan Fredrik Roemkes hus i Kristine församling (rote 10, tomt 24-25) för våldsverkan. Detta för en officer med namn Gabriel C. vid rätt tid till samma trakt där Josef Cedervall levde.
Kan någon hjälpa mig bringa reda i dessa personers släktband?