NULL Skriv ut sidan - Cedervall

Anbytarforum

Titel: Cedervall
Skrivet av: Peter Nolskog skrivet 2001-11-25, 10:59
I Karolinska förbundets årsbok 1920, sid 172, står bl a: Constapelsmat[-ros?] Gabriel Cedervall på skiärbåten Torsken tillsammans med underlöjtnant Nills Sörenson, högbåtsmn Börge Månsson, Gemena Båtzman 20, Soldater 40 St. Galärtransport från Strömstad till Idefjorden. Min sagesman Iréne Jansson hade inte årtalet helt säkert, men det var trol. 1718.
Kan detta ha varit den Gabriel som senare blev kaparlöjtnant? En lämplig början för en sådan tycks det mig.
 
Via Disbyt och Lillulla Österman har jag dessutom fått vetskap om en kapten Josef Cedervall från Göteborg, död 1715, som hade en dotter Helena Ingeborg Cedervall, född 1696-03-25 i Göteborg, gift med auditör Olof Timell, född 1687 i Böne, Dalum(P). Denna uppgift är intressant ur två aspekter: Dels namnet Josef, eftersom min Gabriel ibland kallas Gabriel J Cedervall, där J ju skulle kunna står för Josefsson, dels därför att Helenas äktenskap för henne från västkusten till trakterna av Ulricehamn, där också Gabriels hustru fanns.
 
Har någon fler uppgifter om konstapelmatrosen Gabriel Cedervall eller kapten Josef Cedervall och deras familjer?