NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 december, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 december, 2006
Skrivet av: Agneta Jonsson skrivet 2001-11-10, 19:44
Hej Ann-Katrin och Irene!
Såvitt jag vet är det ingen som har kunnat spåra Anders Carlsson Carlströms ursprung. Jag har sett flera som har frågat efter honom bland annat på Värmlands sidorna. Jag har funderat över om det kan finnas något samband mellan honom och Petter Pettersson f 1778 i Filipstad. Petter Pettersson är min mmfff (och Ann-Katrins fmfff) och Anders Carlsson Carlström är min mfffff (och Ann-Katrins ffffff). Petter Pettersson och Anders Carlsson Carlström kom ungefär samtidigt till Kengis bruk och Petter Pettersson med hustru skötte om Anders Carlsson Carlström under hans sista år efter det att han brutit med dottern och svärsonen. Kanske hade han arbetat vid Carlströms bruk och tog inte efternamnet Carlström förrän efter flytten till Kengis. Jag ska beställa mikrofichekort på födelseböckerna för Filipsstad och kolla både efter Petter Pettersson och Anders Carlsson Carlström. Bara en fråga till Ann-Katrin: Du har angett Greta Johansdotters fördelseår till 1761, jag har sett uppgifter på att hon är född 1751. Vet du vilket som är rätt?
 
Hälsningar
Agneta Jonsson