NULL Skriv ut sidan - Camitz

Anbytarforum

Titel: Camitz
Skrivet av: Gunilla Jonsson skrivet 2012-08-23, 20:25
Helge Kjellin skriver att gravhällen över borgmästaren Georg Camitz, begravd den 10/4-1687, och hans första hustru Elisabeth Petrusdotter Urania, död 1670, troligen är huggen av stenhuggaren Per Persson från Västerplana, möjligen också med hjälp av hans son Olof Persson. Stenen är huggen strax efter 1670, i varje fall före 1687. Enligt Kristinehamns dombok av den 28/7-1687, är denna gravsten tillkommer just 1670. Denna bildgravsten ligger 2005 som nr 12 under pergolan och beteckningen i Kjellins samlingar var 1:7 (II:2). Gravstenens mått är 218 X 152 cm. Georg(Göran) Mattson Camitz var född i Tyskland, troligen i Camitz i Sachsen, blev brukspatron på Bofors, Björkborn och Degerfors samt Kristinehamns andra borgmästare år 1661. Han gifte sig första gången med Elisabeth Urania som dog den 13/11-1670, begravd 11/12-1670. Elisabeth var dotter till prosten i Arvika, Petrus Ericus Uranius och Margareta Erlandsdotter Norenia, född den 11 maj-1600 och dotter till kyrkoherden i Nor Erlandus Gudmundi och hans hustru Anna Eriksdotter Kax. Petrus Ericus Uranius var son till kronolaxfiskaren vid Dejefors, Erik Olofsson Spak(Storkirk, s 93). Georg Camitz gifte om sig med Gustaf Månsson Ekeboms och Anna Romans dotter, Clara Ekebom den 17/9-1671, född 1653, och död 1728. (Larsson X:3).
I mitten av hällen finns en krans som omsluter en Kristusbild på korset. Över korset finns bokstäverna INRI som är begynnelsebokstäverna till den latinska avfattningen om den överskrift som Pilatus enligt Johannes 19:19 lät uppsätta på Jesu kors (Jesus Nazarenus Rex Judaeorum) Under korset ligger en dödskalle med korslagda ben. På höger sidan om kransen står en person med ett kors och texten FIDES (tron) och på vänster sida också en person med yviga kläder. Här är texten SPIES (Hoppet). I hällens hörn finns sexbladiga rosettblommor och över kransen en svulstig ram toppad av ett änglahuvud.
Här är texten:
MEN IAGH VIL SKODA TTT ANSICHTE
I RETFERDIGHET; IAGH WIL MÄTA
WARDA NÄR IAGH OPVAKNER EFTER
TIT BELETE PSALM 17.
Texten är hämtad ur Psaltaren 17:15, där den enligt bibelöversättningen från 1917 lyder: ”Men jag skall skåda ditt ansikte i rättfärdighet; när jag uppvaknar, vill jag mätta mig av din åsyn”.
Underst på hällen inom en slingformad ram står gravtexten:
HÄR UNDER LIGGER BEGRAFVEN
SALIGH GEORGE CAMITS FORDOM
BORGERMÄSTARE HÄR I CHRISTINEHAMBN
HVILKEN DEN-AO-I HERRANOM
AFSOMNADE OCH HANS K HUSTRU ELISA
BETH PEDERSD URANIA SOM DEN 13-R
AO 1670 AF DENNA VERDEN SAHL HÄDAN
SKILDES OCH DERAS K BARN
På båda sidor om Kristus på korset står inristat: ”Herre Jesu annama min anda” och ”Iagh uthstryker tina missgerningar så som ett moln. Esaia 44” Det första citatet är hämtat ur Apostlagärningarna 7:59. Där står:” Och de stenade Stephanum, och han åkallade, och sade: Herre Jesu, anamma min anda”. I Jesaja 44:22 står: ” Jag utplånar dina överträdelser såsom ett moln”.
Runt stenen löper en text ur ES.26:19 (Jesaja) med början ovantill och sedan i solvarv: ”Tine döde skolan lefva och medh lekamenom upstå igen. Vaka up och berömer eder, som ligger under iordhne. Ty tin dagh är en grön marks dagg och iorden skall giwa ifrån sigh the döda”. Denna gravsten är förvillande lik gravstenen över Jonas Andersson Stockhaus.
 
Källa: Bertil Olsson.Värmländska porträtt och bildgravstenar.
 
Den som vill ha foto på denna bildgravsten, kan få det övermailat.
 
MVH: Gunilla Jonsson.