NULL Skriv ut sidan - Böckman / Böckmann

Anbytarforum

Titel: Böckman / Böckmann
Skrivet av: Jan Erling Haugland skrivet 2011-05-24, 14:36
Jeg har ikke fått noen respons på mitt første innlegg, og prøver nu med noe mere eller kanskje jeg skal si litt annen vinkling:
 
I St holm levde en Didrik Bøckmann f ca 1548, han ble gift ca 1585 med Emerinta Volger f ca 1562, d 1616, dette paret hadde for meg kjent, følgende barn:
Reinholdt g m NN Larsdtr, Johann, Beata, gift med Mårten Wewitzer Rosenstierna,dette paret ble  foreldre til b l a Robert Greve Lichthau (1631-1692),  I boken Palatser og kåkar i Stockholm stad i våran tid  står det at Reinholdt er svåger til Mårten Wewitzer g m Beata Bøckman, videre så står det i Oxenstiernas samlinger at Johann Bøckman også var svåger av Mårten Wewitzer.  Altså var Johann, Reinholdt og Beata søsken. Det er fastsatt i Sv Adelskalender at Beata er datter av Didrik Bøckman og Emerentina Vogler, og dette paret er da også foreldre til Reinholdt og Johan, med ett lite forbehold, da Didrik var gift 2 ganger, 1. gang med en Maria Johansdatter (1568-1584).  
 
Johann B (f ca 1594) var Handelsmann, spes mot Russland, og drev b l a sammen med Mårten Wewitzer, Conrad von Falkenberg og Axel Oxenstierna.  I boken av E W Dahlgren Louis de Geer 1587-1652. Hans lif og verk sies det at Johann Bøckman er handelsagent som arbeider b l a for Louis e Geer, betegnes  som St holmare, s 318-319.
 
Christina Bøckman, død 1631, gift med Borger og Handelsmann Lorentz Hartman død 1650 i Stockholm.  Christina kaller sin første og eneste sønn Assessoren,  Johan Hartman, adlet i 1664 til Adlerhielm, så hun er antagelig datter av Johann d e , sønn av Didrik.
Det jeg er ute etter å finne ut er:  
 
Hvem var Johan Bøckman (f ca 1595) gift med og hvilke andre barn enn eventuelt Christina hadde han ?
Jeg har søkt kirkebøker i St holm på nettet, men klarer ikke å finne noe der.  har funnet en del av de andre Bøckmann's, men ikke Johan og hans familie ?
 
Håper at noen kan hjelpe til med dette ?  Send meg gjerne en mail!
Med vennlige hilsner
 
Jan Erling