NULL Skriv ut sidan - Böckman / Böckmann

Anbytarforum

Titel: Böckman / Böckmann
Skrivet av: Jan Erling Haugland skrivet 2010-03-18, 12:38
Jeg har tidligere vært inne på emnet Bøkman, men er usikker på om dette emne vil passe inn der, da den stavemåten jeg kjenner til på familien har hele tiden vært som overskriften viser, Bøckmann med en el to n'er til slutt.  Likevel kopierer jeg inn mitt innlegg fra den eksisterende Bøkman slekten, for å være sikker på at disse to ikke krysser hverandre som samme familie.  Fra familienavnte Bøkman:
Jeg har blant annet hatt kontakt med Danauta Lindsjø  tidligere og fått mange intr opplysninger. Det jeg er ute etter er å finne ut om barn av Johan Bøckmann, som er betegnet som b l a handelsagent for Louis de Geer (1587-1652. I ett brev fra den svenske agenten Anders Svensson til Johan Adeler-Salvius i Hamburg, 1. August 1628 skriver han at han er tvunget til å låne penger av Johan Bøckmann. ref Riksarkivet St holm, Enskilda samlinga, Oxenstiernska saml. E 760. Antagelig er det samme Bøckmann som sammen med to andre kjøpmenn, Conrad von Falkenberg og Mårten Wewitzer bedriver affærer med Russland. I ett brev av Wewitzer til Axel Oxenstierna, St holm, den 17. juni 1629, RA, Enskilda saml. Oxenstierna saml. E 698. Bøckmann sies da å være på vei til Russland. Wewitzer, som ble adlet Rosenstierna, kaller Johan for sin svåger (var jo gift med Beate).  
 
Jeg tar med disse referanser for b l a å vise tidsrommet det er snakk om. Det jeg forsøker å finne ut er om det var en sønn av ham, Johan den eldre, el av noen av de andre Bøckmanns i St holm på den tiden, jeg kjenner til Martin, Melkior Philipp og Andreas Bøckmann, som het Johan og som var født i 1629, kan være ett år ene el andre veien, men han, Johan, oppgis å være 72 år ved sin død i 1701 i Larvik, Norge. Johan f 1629, var gift 1. g med Maria Schumacher, datter av Rådmand i Roskilde Albert Arpsen Schumacher. Maria var kusine av Peter Schumacher Griffenfeldt.  
 
Johan f 1629, arbeidet i en periode for Adler-Salvius, men avsluttet sitt virke der som Amanuensis høsten 1653, ble utnevnt til Bergskriver på Kongsberg, og senere Birkedommer i Larvik Grevskap, som ble styrt av Kongens halvbror..  
 
Jeg har beskrevet dette noe utførlig, slik at en event kan unngå å gjøre ekstra arbeid.  
 
 
Mvh Jan Erling