NULL Skriv ut sidan - Bülow

Anbytarforum

Titel: Bülow
Skrivet av: Jürgen Weigle skrivet 2005-04-12, 18:01
Hej Mats!
 
Under letandet efter en ana till min första fru stötte jag på en kammarherre von Bülow som lär ha tagit med sig denne ana som förvaltare från Pommern. Vi är således icke släkt med von Bülow. Men jag undrar ändå.....
 
Du skriver den 25/5/04 att Du härstammar från en ADOLF von Bülow, *1814, † 1886, född på Camin i Mecklenburg-Schwerin, och bosatt i Sverige på godset Bjärsjölagård 1841.
 
I Skånska slott och herresäten står det så här om Bjärsjölagård: 1820 köptes godset på exekutiv auktion av stabsryttmästaren Mikael Fredrik Ehrenborg, som 1837 efterträddes av sin son, löjtnanten Christian Henrik Ehrenborg. Denne avyttrade en del gårdar från godset och sålde det 1841 till kammarherren BERNHARD von Bülow, som avled 1886. Under dennes tid gjordes stora förändringar av driften, bl.a. utvecklades den sedan 1600-talet bedrivna kalkbrytningen. Hans änka Amalia Wallis ägde Bjärsjölagård till sin död .....
 
Hos Genline hittade jag en bild av en hfl från Bjersjölagård 1849-1857 där det står att Kammarherren ARV von Bülow flyttade ut 1849 till Öfved samt senare flyttade in därifrån 1853.
 
Min fråga är således: Vad hette karlen? Adolf, Bernhard eller Arvid? Vem skall man lita på?
 
Hälsningar
Jürgen