NULL Skriv ut sidan - Bülow

Anbytarforum

Titel: Bülow
Skrivet av: Mats Brown skrivet 2004-05-25, 14:02
Hej Steve!  Släkten von Bülow räknar sin härkomst från en Gottfried von Bülow, som omnämns som riddare 1236, och som avliden 1258. Ätten räknas till den meck-lenburgska uradeln, och är förgrenad på flera linjer. Kan man läsa tyska finns det flera familjeböcker, den senaste är så vitt jag vet Bülowsches Familienbuch, som utkom i två band 1911-14. Författaren heter Adolf von Bülow. Där kan man följa släktens utbredning från stamfadern och fram till 1900-talets början. Efter vad jag förstått finns det dock en del oklarheter vad gäller ättelinjerna under medel-tiden. det var inte ovanligt att åtskilliga kusiner och sysslingar hade samma namn, och förväxlingar kan ha skett när senare tiders genealoger försökt bringa ordning i källmate-rialet. (Böckerna har jag studerat på UB i Lund, men de finns även på Kungl. Biblioteket i Stockholm)   Det finns många som heter Bülow som inte har någon anknytning till den adliga familjen. Själv härstammar jag från en Adolf von Bülow (en annan än bokförfattaren) som levde mellan 1814-86,född på Camin i Mecklenburg-Schwerin, och bosatt i Sverige på godset Bjärsjölagård 1841. Han fick aldrig några barn i sitt äktenskap, men en del utanför, vilket ju inte var så ovanligt. Min farfarsfar Theodor Brown(som jag skrivit om under porträttfynd)var en av hans oäkta söner, som fick mycket hjälp av sin far med studier och resor.  Adolf von Bülow var tydligen den ende von Bülow i Sverige under 1800-talet, efter vad han själv skriver i sina brev. Nu har jag sett att det finns en del von Bülows i Sverige igen, men jag vet inget om när släkten åter inplanterades här.  mvh  Mats