NULL Skriv ut sidan - Bång

Anbytarforum

Titel: Bång
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2013-09-05, 17:40
And this is a photo of you grandmothers mother Emma Bång ne Emma Kristina Nilsdotter - I think I read above.
(https://forum.rotter.se/discus/messages/576/393636.jpg)
It is from the same archive and also possible to buy:
 
Typ:   Fotografi
Museum:   Västerbottens museum
Bildnummer:   Vbm BR 6385  
 
There is a long story about her and I put it here in swedish and will later try to translate, if not somone else is better/faster ;o)
 
Emma Bång, gift med Erik Bång och dotterdotter till Zackarias Bång. Emma och Erik Bång emigrerade omkring sekelskiftet till Amerika och drog sedan över en stor del av släkten. Emma Bång skrev ofta hem till Vilhelmina och skröt i breven hur bra det var i det nya landet. Skrev till exempel till släktingen Olle Larsson i Dorris, Vilhelmina: Hälsa gamla Sverige att det är avtagslandet till själva Satan. En annan gång skrev hon: Jag har fått en liten gammelfolkstuga på 7 rum och kök. I brevet medföljde ett foto som visade interiörerna av ett elegant hem med svarvad trappräcken upp till övre våningen och så vidare. Jag har blivit rik på mina söners död, skrev hon en annan gång till Olle Larsson som tyckte detta lät förfärligt, men det var nog sant. En son blev skjuten i en andjakt, han var högt försäkrad och pengarna gick till modern (en fotofärgbild av denne son finns med i utställningen Amerikafeber). En annan son stupade i första världskriget. Olle, varför ska du stanna i detta slavland? Olle Larsson tänkte år 1902 emigrera, hade auktion och fick låna resterande pengar från redan emigrerade släktingar. Men resan blev ändå aldrig av. Emma Bång var en mycket karsk och härlysten kvinna. Fotot togs på hennes sista födelsedag. Maken hade dött tidigare och han hade varit mycket medfallande och tillbakadragen. Sara Bång, dotter till ovanstående, Amerikapar, ångrade sig innan avresan och blev kvar i Fjällboberg. Hon ska enligt uppgifter från Astrid Vikström, Vilhelmina, vara inspelad av Karl-Hampus Dahlstedt och E. Bergfors innan hon dog.
 
I also found a picture of Emma and the grandchild Emmy taken in Duluth, but I do not dare to show more = copyright
 
 
Typ:   Fotografi
Museum:   Västerbottens museum
Bildnummer:   Vbm BR 6372  
 
 
Regards from,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2013-09-05 17:48)