NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 7.7.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 7.7.2001
Skrivet av: Eva Leksell skrivet 1999-11-28, 22:24
Kanske skulle jag låta bli att skriva mer här eftersom Mona Lisa inte kommenterar något. Men jag har råkat stöta på mer som kan vara av intresse för andra också så jag nämner det ändå.  
 
Det stämmer nog att Lars Bång var från Tynderö. I Kjell Söderbergs bok Ulvöhamn - två bilder från ett fiskeläge står nämligen följande:
 
Från borgaren och fiskaren i Gävle Isac Brodin (1741-1818), född i Bryttmor, Tynderö (Medelpad), som bedrev fiske vid Skeppshamns fiskeläge på Åstholmen, utgick och utvecklades småningom genom följande generationers verksamhet inom skeppsfarten en kapitalackumulering med investeringar inom sjöfarten och Brodinrederiet i Gävle skapades. (Källa enligt Söderberg: Hasslöf, O; En släkt och dess skepp. Maritimhistoriska studier kring Tynderö-Gävle-släkten Brodin 2535-1960. Stockholm 1961).
 
Isak Brodin bör vara Greta Norqvists man i andra giftet (se tidigare inlägg).
 
Fortsättning ur Kjell Söderbergs bok: Från samma trakt i Medelpad härstammade även släkten Bång. De ägnade sig från början som borgare i Gävle åt fiske. Lars Augustin Bång, född i Gävle 1806, följde först fadern på dennes fiskefärder men hans praktiska handlag som skeppstimmerman gjorde, att han snart började bygga fartyg. Han utbildade sig ytterligare och bildade med en grosshandlare handelshuset Forsberg och Bång. Vid sin bortgång 1853 hade han byggt omkring 100 fartyg.