NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 7.7.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 7.7.2001
Skrivet av: Eva Leksell skrivet 1999-10-31, 17:42
Hej Mona-Lisa.
 
Har du sett att det finns en diskussion om Gävlefiskare (Gästrikland/Allmänt) och att bland annat din Bomansläkt tas upp där? Där kan du kanske få hjälp med både Norqvist, Bång och Boman.
 
Någon Lars Bång, född 1717, har jag inte. Det skulle vara roligt att veta varifrån du har uppgiften att han möjligen var född i Tynderö. För märkligt nog har jag en Bång som är född just i Tynderö socken i Medelpad. Det är en ana till mig, Augustin Isaksson Bång, död 1690, i Fjäl , Hässjö (rätt nära Tynderö), där han var gästgivare. Han var gift med Kristina Jönsdotter Angerman, född i Fjäl.
 
Han ska vara son till Isak Ingemarsson, bonde i Stångrid, Tynderö, död där 1658. En annan son var Nils Isaksson, bonde i Stångrid, gift med Sara Augustinsdotter, född 1639, död 1699 1/5 i Stångrid. På honom har jag inte namnet Bång.  Dessa Isakssöner är ju för tidiga, men det kanske fanns fler.
 
Å andra sidan kan Bång vara ett soldat- eller båtsmansnamn i trakten och då behöver det inte finnas något släktsamband. Namnet Augustin gick i arv i min Bångsläkt och det fanns flera generationer gästgivare i Fjäl i Hässjö som hette Augustin Bång. Det är ett förnamn som finns också i Gävlesläkten (eller släkterna?) Bång. Men det var kanske hur vanligt som helst i Tynderötrakten och i Gävle på den här tiden.