NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 7.7.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 7.7.2001
Skrivet av: Eva Leksell skrivet 1999-05-13, 17:29
Mona-Lisa, kanske kan jag hjälpa dig något ifråga om Brita Bång. Jag håller på med Erik Sehlbergs ”Gefle och dess släkter” som finns i avskrift på KB i Stockholm. I registrena finns några Bång som jag skulle kunna se vilka de är. Har du namnen på faddrarna vid hennes dop kan jag kolla dem också.
 
Vet du om att det i Sehlbergs skrift finns en släkttavla i fem generationer för Olof Bomans släkt? Där nämns också hans hustru Brita Persdotter Bång och en son, Per Martin, född 1825, men inget om hennes härkomst. Olof Boman, f 1795, var fiskare och borgare i Gävle liksom hans förfäder fyra generationer bakåt. Då ligger det nära till hands att tro att Brita Bångs far också var det. Fiskarsläkterna i Gävle verkar nämligen i stor utsträckning gifta in sig i varandra.
 
Om man får tro släkttavlan hette en av Olof Bomans anor Catrina Olsdotter Strandberg (1704-1777), dotter till Sven Mårtensson Rogstadius, fiskare och borgare i Gävle. Därmed hamnar du i samma släkt som jag (se diskussionen Rogstadius här i Anbytarforum under Släkter/Övriga släkter).