NULL Skriv ut sidan - Bursie

Anbytarforum

Titel: Bursie
Skrivet av: BoLennart Wahlman skrivet 2006-12-29, 05:42
Härmed några tips i sökandet:
 
Alternativa stavningar: Burcy, Bursey, Buhrey, Borsin, Borsi, Bury, Burzij.
 
Ortnamn som kan influerat val av familjenamn: På Orkney finns orten Birsey, som troligen är en frukt av norska vikingar. Kan någon Bursie tagit namn därav och sen slagit sig ner i  Scotland och gett upphov till den gren som sedan sökte sig till Sverige?
 
I Frankrike finns orten Burcy i län Vire, distrikt Vassey. Inte långt därifrån finns slottet Serlon, varifrån grumliga spår pekar mot utvandrare till England för mycket länge sen. T v ren hypotes att detta skulle ha Bursieanknytning; handfasta belägg saknas än så länge. Men kan kanske bli en uppslagsände.
 
I Smålandsbygden finns en rad ortnamn, som innehåller ledet Burs: exv Burseryd och Bursaskögle. Jag har letat efter dylika orter i andra delar av Sverige, men hittar inga: allt är koncentrerat kring Småland. När folk flyttade förr i tiden flyttade de vanligen inte särskilt lång. Kan dessa namn vara en indikation på att någon Bursie bott på dessa platser? I så fall skulle det kanske ge tips om Bursie-ar, som verkat på derssa platser, kanske som gårdägare. I så fall kunde det löna sig att söka i gårdars ägarlängder. De som fått fasta (lagfart) skulle då kunna återfinnas i några domböcker i samband med arv och köp av gårdar.
 
Vid surfande på måfå hittade jag för en tid sedan I USA Bursie som manligt förnamn. Fanns även fotografi av två pojkar, där den ene hette Bursie som förnamn. Hur har det uppstått? Tyvärr har jag slarvat bort adressen. Vet någon var man kan börja nysta med anledning av detta fynd?
 
'''Setterdahl.''' Någon efterlyste hans källor. Setterdahl var dels gift med en Bursie, vilket förklarar hans intresse för denna släkt. Dessutom var han präst och hade då själv och via sin prästerliga kollegor god tillgång till många församlingars kyrkböcker, som han som präst var van att hantera. Setterdahls källor torde i de allra flesta fall ha varit alla dessa kyrkböcker, ej närmare specificerade.
 
Bursie i Svenska Släktkalendern. Någon efterlyste Bursie-artikel i årgång före 1967. Svaret är att det finns en i årgång 1919, sida 154. Inga andra årgångar (hittills) av Svenska Släktkalendern innehåller någon Bursie-artikel.