NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-10-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-10-11
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 1999-11-04, 23:01
Tyckte mig känna igen namnet så jag gjorde en snabbkoll.
 
De kom närmast ifrån Klabböle i Umeå. 1781 gifter sig nybyggaren? (svårläst) Benjamin Burmansson med Lisa Persdotter i Klabböle. Går man till husförhörslängden hittar man dem på p 147 i vol AI:8. Där står Benjamin som byggmästaren ifrån Nasafjell men det visar sig också att han redan har en familj. Tidigare hustrun är överstruken men anges död i kolumnen för 1781. Ett antal barn finns också angivna från detta äktenskap. Det antecknas också att de flyttar till Kalix 1784. En annan anteckning om en uppvist attest från Olof Örnberg överlämnar jag till dig att tolka innebörden av.
 
Död- och födelseböcker för fru och barn visar att Benjamin Burmansson tidigare hetat Benjamin (Ersson) Röhana och varit soldat för rote 53. Första hustrun som dog 1781 hette Margareta Olofsdotter och var bördig från Röbäck i Umeå socken. Benjamin tog avsked redan 1768 och det kan väl hända att han då sökt sig till Nasafjäll och sedan återkommit. Jag har själv inte haft anledning att forska i hans öden. Enligt mönsterrullorna är han Västerbottning, men han är definitivt inte född i Umeå socken.