NULL Skriv ut sidan - Burg, von der / de Bourg

Anbytarforum

Titel: Burg, von der / de Bourg
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2014-06-11, 15:50
Åh herrejösses, det var alltså i mars 2010 jag hade varit ända fram och nosat i Vänersborgs kyrkoböcker på Anna Maja Norström och barnen Carolina Johanna, f 1809, och Carl August, f 1814. Och skrev om det här gjorde jag också.
 
Jag kan inte tänka mig annat än att personregistren till flera kyrkoböcker fanns på Arkiv Digital redan då. Det har jag upptäckt sedan sist, och igår kom jag att tänka på den här tråden och sökte på de Bourg i registren till husförhörslängder. Att man kan missa något sådant, och tappa den tråden i över fyra år!  
 
Carl August blev skeppare, gift och far till flera döttrar. Två av dem blev gifta med män med bara patronymikon, så de överlevande barnbarnen antog sina mödranamn, men alla verkar ha dött utan egna barn i sin tur.
 
Systern Carolina Johanna blev gift med en skeppare Rutger Mattsson i Askerö mellangård i Norum och verkar ha en stor gren ättlingar. Googlade på Rutger Mattsson Spekeröd (där han bodde då de gifte sig i Vänersborg), mest för att se om man skulle kunna ha sådan tur att hitta en ledtråd till var i Spekeröd de bodde och slippa leta igenom hela husförhörslängden - och hittade denna sida med en massa uppgifter om familjen: http://www.angermark.se/mellangard