NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-15
Skrivet av: Björn Thunberg skrivet 2004-08-30, 00:55
Jag tänkte avstå från deltagande i debatten, men eftersom jag blev indragen eftersom jag ifrågasatte delar i Säbråboken skall jag förtydliga mig.
 
Bygdén skrev Herdaminnet 1923-1926 eller.?
1951 utkommer skriften där man betvivlar Kerstin Zynthia eller...
Likvält väljer f.d. kommunkamreren Tyko Lundquist att tro på Bygdén istället för Söderhjelm. Varför kan man fråga sig ?
Intressant att Carl säger att kyrkoherden i Resele Ericus Michaelis Zebrozyntius inte kallade sig detta i Resele. Då faller ju ytterliggare en felaktighet i Säbråboken då denne nämns med detta naan där.
 
Min kritik emot Säbråboken är att den är ett salig uppkok av Hembygdsbok blandat med viss släktforskning. Ibland har det gått väldigt fort att knyta ihop släktgrenar i synnerhet i kapitlet om Viksjö.
 
Nu har jag förtydligat mig och vidare diskussion om detta kan vi ta i en rubrik kallad Tyko Lundqvists insatser för släktforskningen/hembygdsforskningen.
 
Sedan måste jag säga att man upphör aldrig att förvånas över Marc Hernelid. Han säger att han inte kan kasta bort Kerstin Zynthia på grund av bristande teorier. Emellertid har han ju själv hårresande teorier.