NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-15
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2004-08-24, 14:48
Av Marc Hernelind : ett tack till Carl Szabad som änligen ställde upp i debatten på min fråga  som Löd var Anna Segersdotter Mor och inte styvmor till Alla Johannis Laurentii barn och var Kerstin Zynthia påhittad som mor och maka till johannis Laurentii(BURE) även som person? frågan kom när jag hade läst Årsboken 2001 för släktforskare för mej som har Anna som anmor tyckte jag det extra intressant,just därför att många som hade skrivit till och med Bygdén har ju missat den här informationen därför tog jag upp det till disskution och och för teorin hade jag bara det kvitto från 1603 som du själv nämner (Carl) i släktforskarnas årsbok,finns det tex.testamente där endast hon står som mor för jag vet ju att hon ärvde en del efter Johannis Laurentii. det känns som att jag än inte till 100 procent kan kasta bort teorierna med Kerstin Zynthia för jag har inte tillräkligt med teorier som helt säger att hon inte existerat,så jag har väl inte nått hela vägen fram till ett svar men man kan ju i alla fall konstatera att Anna fungera som mor under en stor del av barnens uppväxt så får man väl vara försiktig med uppgifterna runt Kerstin zynthia till man nått mer uppgifter åt ena eller andra hållet.med det så tackar jag för det svar jag fått på min fråga.Jag såg disskutionen ovan om Anna Segersdotters andra man Olaus Martinii Kyrkoherde i Nordingrå bl.annat han var ju Stamfar till Anthelius med hans första hustru enligt Släkt och hävd Ranghild Håkansdotter (Tror jag enligt minnet) med Barnen Zacharias ,petrus ,Johan, ect i släktforskarnas årsbok står när Anna Segersdotter gifte sig med Olaus Martinii står två barn tillagda Mårten och en dotter samt hennes dödsår och denna Mårten Anthelius är min raktnestigande ättling.med vänlig hälsning Marc Hernelind