NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-15
Skrivet av: Ronny Norberg skrivet 2004-08-20, 20:04
Jag har själv läst orginalet och skrivit Christopher Hansson Zynth, men kan ej garantera att det är rätt avskrivet, det var några år sedan och jag har för mig att jag var lite stressad när jag skrev av det.
Men det var innan jag sett något tillnamn på honom eller läst Margareta Grafströms uppsats.  
Tycker själv att det saknas tillräckliga bevis för att Kerstin Zynthia existerat.
 
Har några frågor också, är det helt felaktiga uppgifter att Anna Segersdotter skulle varit gift med en Olof Håkansson i Sollefteå och stammoder till släkten Anthelius? Antar att det är från Olaus Martini och hans första hustru som släkten härstammar, men varifrån kommer dom felaktiga uppgifterna?
Förutom i Arkiv för Norrländsk Hembygdsforskning 10 finns även uppgiften hos Sehlberg. Han hänvisar ju till Munksell (Muncktell?), är det därifrån uppgiften kommer?  
 
Födelseuppgifterna på Jakob Zebrozynthius, var kommer dom ifrån ursprungligen och när börjar han använda namnet Zebrozynthius?
Är det någon som sett det epitafium som finns efter honom i Strängnäs, vad står det där?
 
Och Systern Margareta Hansdotter Bure, finns det dokumenterat att hon kallades för Zebrozynthia någongång?