NULL Skriv ut sidan - Brännlund

Anbytarforum

Titel: Brännlund
Skrivet av: Åsa Jonsson skrivet 2009-06-03, 18:40
Hej Jeanette!
 
Jag har inte SVAR, utan jag använder Genline, och jag vet inte varifrån din bild med familjen Brännlund kommer, men det ser ut som avskrift av en flyttlängd. Jag kollade födelseböckerna i Långsele, Skellefteå och Sollefteå och i Sollefteå C:3 hittade jag Eric född 1832 Juni 27, döpt 1/7. Föräldrar: Arbetskarlen Jonas Brännlund och Hustrun Maja Cajsa Hammarström på Bruket, 35-40 år. Det betyder alltså att familjen bodde i Sollefteå innan de flyttade till Långsele 29/6 1840.
 
Nu kan man fortsätta läsa i husförhörslängderna för Sollefteå åren omkring Erics födelse 1830-1840, när familjen bodde på Sollefteå bruk. I Genline heter de längderna AI:5 och AI:6. I AI:6 sid 147 står det bara Robertsfors, men i AI:5 sid 135 att familjen hade kommit från Robertsfors och att Jonas var född i Nysätra 1796 och Maja Cajsa i Robertsfors 1797.
Man kan också se att de inte har varit med på husförhören i Sollefteå 1841 och 1842, så det stämmer nog att de har flyttat därifrån. Underligt nog står det längst ner en son Per Anton född 3/3 1842, men han finns inte i Sollefteås födelsebok.  
 
Hoppas detta blir litet hjälp att komma vidare med din farmorsfars släkt, men du är tvungen att lära dig läsa de gamla handskrivna böckerna.
 
Lycka till!
 
Åsa