NULL Skriv ut sidan - Brun / Bruun / Bruhn

Anbytarforum

Titel: Brun / Bruun / Bruhn
Skrivet av: Birte Boström skrivet 2016-03-11, 21:08
Hej Ben.
Enligt skötet av år 1634, så säljer Fru Anne Brun Brunstorp uti Vä socken, nedan Vä by, till Malte Juel. I Skötet 1606 gäller försäljningen en gård utanför den norre port i Vä. Inget Brunstorp nämns i detta 1606 års sköte och jag vill nog tolka det som att detta är en helt annan gård än Brunstorp.  
 
Jag har gjort ett inlägg här ovan 2003 d.15 okt. med en uppgift från Kristianstad byting 1643 d.17 juli. Där borgaren i Bergen, Norge, Peder Nielsen, på sina föräldrars vägnar säljer jord i Näsby och Nosaby, samt en gård Brunstorp som ligger vid Nosaby. Jorden och gården har Peder Nielsens mor ärvt efter sin bror Kapten Peder Brun.
Det kan väl inte vara samma Brunstorp som nämns 1634 och 1647, men man blir fundersam. Det enda belägget jag funnit för Brunstorp i Nosaby är just detta från år 1647. För övrigt ser det väl rätt så magert ut med uppgifter från Vä också.  
 
Margarete Skeel var andra hustru åt Henrik Ramel till Bäckaskog. Malte Juel ,som köpte Brunstorp 1634, har jag bestämt för mig var gift med Anne Ramel. Kanske var det någon av dessa som också köpte Folkestorp huvudgård.
I biakterna stod också om detta Folkestorp som ägdes av Margrete Skeel, att det år 1661 är delat på tre gårdar av olika storlek, som brukas av bönder, men har förut bebotts av Adelsmän.
 
(Meddelandet ändrat av Birte3 2016-03-12 00:12)
 
(Meddelandet ändrat av Birte3 2016-03-12 11:21)