NULL Skriv ut sidan - Brun / Bruun / Bruhn

Anbytarforum

Titel: Brun / Bruun / Bruhn
Skrivet av: Lotta Danielsson skrivet 2013-09-18, 13:24
Mer Sofia Elisabet Brun
 
Vid närmare undersökningar lyckas jag inte hitta några fakta som styrker att Nicolaus Brun ska ha varit kyrkoherde i krokstad - det var länge sen jag jobbade aktivt med den delen och var inte lika noga med källor då . Det finns flera trådar att följa, Torger Rasmusson som hennes far är ett uppslag jag inte har hunnit undersöka närmare.  
 
Ett annat är att Claus Torgersson Brun (kyrkoherde i Skredsvik, son till Torger Eriksson Brun)som enligt uppgift hade en son Nikolaus Brun. När Claus Torgersson Brun dog 1696 gifte hans änka (Maria Nilsdotter Arctandra) om sig med Joachim Plate kyrkoherde i Krokstad. Antingen skulle hon då kunnat ha med sig sonen Nicolaus från föregående äktenskap och dennes ev dotter Sofia Elisabet, eller så kan Sofia Elisabet vara dotter till Claus Torgersson Brun och Maria Arctandra.
 
Jag kollade närmare i Skredviks kyrkoböcker för att se om jag kunde hitta Claus Torgerson Bruns dödsnotis - men gick bet, fortsatte då att leta för att se om jag skulle kunna finna några barn till Claus Torgersson och Maria Arctandra, och 1696 hittar jag en notering av Fredrik Bagge i kyrkoboken bland födelsenotiserna Skredvik C1 sid 37 (Skredsviks kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/GLA/13480/C/1 (1689-1748), bildid: C0042161_00029). Jag kan inte tyda anteckningen och vore tacksam för hjälp, men den ligger precis i månadsskiftet april maj 1696 där jag antar att Claus Torgersson dog då hans prydliga handstil försvinner ur kyrkböckerna överallt och ersätts av en helt annorlunda stil. Fredriks Bagges underskrift är mycket lik de av hans namnteckningar jag har sett i Ödeshögs kyrkböcker så jag misstänker att det är samme man, men vad gjorde han i Skredsvik då?
 
 
(Meddelandet ändrat av LoDan 2013-09-18 13:32)