NULL Skriv ut sidan - Broomé

Anbytarforum

Titel: Broomé
Skrivet av: Viktor Hansson skrivet 2015-02-23, 11:41
Någon som vet mer än jag om släkten Broomé? Kemisten Thomas Broomé, f ~1630 i England / Skottland importerades till Skåne och slog sig ner i Snäckestad i Vånga fs. och hans ättlingar går att följa i relativt rak linje fram till Skolläraren Hans Johan Broomé, f 1818. I Vanstad AI:20 s 180 får han en dotter Eva Kristina som gifter sig med arbetaren Håkan Nilsson.  I Asmundtorp AI:21 s 239 har dom två söner Nils Johan och Hans Botholf och det verkar som de båda gärna vill ha moderns Brommé, men kanske inte fick lov till det, utan det blev Brommén och det är den släkten jag följer.  En annan känd Bromé har jag försökt följa men kommer bara till en Ernfrid Jönsson, f 1876. I Lockarp AIIa:1 s 122 blir han Mejerist och kallar sig plötsligt Bromé.  Varken far eller farfar har annat än vanliga sonnamn.  Kan Ernfrid ändå ha Bromé i släkten någonstans eller kunde han bara ta ett, som han tyckte, trevligt namn?   Frågan är ju om Ernfrid härstammar från kemisten Thomas, för i så fall är han ju också släkt med de förut nämnda Brommén?