NULL Skriv ut sidan - Bronck / Brunk

Anbytarforum

Titel: Bronck / Brunk
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2005-02-20, 20:51
Lite kort om varför jag anser forskningen är fel om Jonas Brunck. Det som haltar i Renshults forskning är kronologin. Skeppskaptenen Jonas Jonsson Brunck/Bronck bör vara född senast omkr. 1600 och kan då inte vara son av Jon Nilsson Buller i Komstad ohh Marit Jonsdotter (Jon Brunks i Bäckaby dotter) som Renshult anger. Detta framgår klart då man studerar uppgifterna som går att finna om Buller i originalen av Västra härads domböcker och jämför med skattelängdernas uppgifter. Enligt Renshults mfl lösa antagande skulle Jonas Brunck/Bronck ha upptagit tillnamnet efter sin morfar Jon Brunk (d.ä.). Det finns inget i källorna som ger stöd åt detta. Att Jon Nilsson Buller kommit att anges som fader är pga uppgiften ifrån Amsterdam att Jonas Brunck kom ifrån Coonstay och att man faktiskt genom önsketänkande velat identifiera detta med Komstad i N. Ljunga sn, Västra härad, Småland. Nu säger jag inte att det inte är så. Det kan vara så och kan då bero på att Jonas Brunck har växt upp där, hans föräldrar behöver ej ha varit bosatta där. Vidare har en Jon Nilsson i Tossegärde, Ramkvilla sn, tyvärr av forskare gjorts identisk med nämnde Jon Nilsson Buller, som visserligen köpte gårdsdel i Tossegärde men aldrig bodde där. Det rör sig om två olika personer. Sjökapten Jonas Bronck kan möjligen däremot vara son av nämnde Jon Brunk i Bäckaby, som levde ännu på 1590-talet.  
Tillnamnet Brunk nämns inte så ofta under senare delen av 1600-talet i Västra härads dombok. I Tjust förekommer även Brunkar. Har inte hunnit sammanställa mina uppgifter ännu och därför ger jag inga exakta källor, men jag har använt mig av Västra härads domböcker (såväl Vadstenas exemplar som Göta hovrätts) tillika med landskapshandlingarna, mantals- o boskapslängder. Hoppas fler engagerar sig i källforskningen.