NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2009
Skrivet av: Karin Bromander skrivet 2009-12-25, 16:29
Hej alla deltagare i den här diskussionstråden,
tack för hemskt intressanta inlägg om vad jag är ganska säker på handlar om min släkt. Min äldst kända släkting (som vi är säkra på) är Nils Johan Bromander född i Ånetorp utanför Mjölby 1839 (min farfars farfar). Enligt en tradition skulle släkten komma från fiskare vid Vättern. Vi har haft kontakt med en Keith Olson i Iowa, USA, vars farmors far emigrerade på 1860-talet. Hon var född i socknen Högby, också strax utanför Mjölby. Enligt honom finns det släktförening. Keith Olsons farmors far hette Karl August Bromander och föddes i en backstuga i Rinna, Östergötland, 22 Oktober 1832. Hans far hette Johan Adolf Bromander, född 1802. Hans far i sin tur hette Magnus Bromander och var skollärare (födelseuppgift okänd). Troligen skulle Nils Johan kunna vara till exempel en bror till Karl August.
Vi har också hört från ett annat håll att släkten Bromander (en av de flera släkterna) skulle härstamma från Bromma gård, som nämnts i ett tidigare inlägg. Vi har dock aldrig förr hört att det skulle vara en vallonsläkt, men det verkar ju som att ni kommit fram till att det är en släktskröna.
 
Hur som helst, tack så mycket!
mvh
Karin Bromander och min far Lennart Bromander