NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2009
Skrivet av: Britt-Marie Waller skrivet 2009-08-02, 17:54
Hej Marianne!
 
Avskriften av bouppteckningsingresserna är gjord av Mari-Anne Olsson och finns bl a på landsarkivet i Vadstena, så jag har bara skrivit av hennes text där några ord är utelämnade. Om du vill kan du alltid beställa kopior från landsarkivet i Vadstena på de bou som du är intresserad att läsa i sin helhet.
 
www.statensarkiv.se
 
Jag känner mig mycket osäker på om fiskaren Anders Bromander är släkt med handelsmännen Bromander, då det inte vid något tillfälle finns några dopvittnen som binder dessa samman. Jag tycker att avståndet mellan Vadstena och Hagebyhöga är mycket kort och därför borde fiskaren Anders Bromander haft ev syskon som dopvittnen från Vadstena....Namnet skulle ju kunna vara ett soldatnamn kopplat till gården Bromma och då kan ju flera släkter få detta namn utan att för den skull vara släkt med varandra?
 
Dessa bouppteckningar finns i registret som M A Olsson sammanställt för Vadstena stad:
 
1761 d 4 aug blev uppå begäran eft avl handl Anders Bromander som avl d 26 maj, änk Maria Elisabet Gylling. 1 son i förra giftet, Jonas Sörling frånvarande, å hans sida handl Johan Wettergren och med senare giftet Carl Fredrik, Peter, Anna Christina och Brita Sophia omyndiga, å deras sida farbroder handl Gabriel Bromander.
 
1765 d 14 nov efter avl handl Salomon Bromander, änk Maria Christina Tihl. Utest fodr gesäll Gabriel Bromander, son handl Carl Gustaf Bromander.
 
Här nämns ju inte fiskaren Anders Bromander i bou, så son till Salomon Bromander kan han ju inte vara, då Anders fortfarande lever här (död 1800).
 
Mvh
 
Britt-Marie