NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2009
Skrivet av: Marianne Ling skrivet 2009-08-01, 14:28
Hej och tack så väldigt mycket! Vad roligt att du hittat något om Anders Bromander - då kanske det ändå är möjligt, att finna mer om honom och kunna komma längre bak - vare sig han är vallonättling eller inte.
 
Jag håller verkligen med dig om att man inte får fastna i att söka efter släktskap med valloner. Det har bara varit så självklart, - att jag som barn trodde på vad de berättade. Inte förrän nu, när jag börjat släktforska, har jag förstått hur många skrönor, som berättas i släkter.  
Vet inte varför så många är glada över att ha vallonskt påbrå? Är det för att det verkar bra med blod från ett så starkt kreativt, hantverksskickligt och företagsamt folk?
 
Ett stort tack också för att du sökt i bouppteckningar åt mig!!! Fantastiskt, eftersom jag bor uppe i Hälsingland och ej kommer till Östergötland.  
Denne Jonas Bromander som du fann här, är ju samma trumpetare som du förut fann som dopvittne, när Johan Petter Bromander döptes - f. 1748-12-21. Fast jag förstod inte bouppteckningens: ...brodrern trumpetaren Jonas Bromander skyldig... Var han skyldig fastigheten Kärsby?
Du skriver att Jonas Bromander och Christina Hansdotter troligen är syskon - kan de då ha växt upp på Kärsby gård och ärvt den tillsammans, varvid Christina löst ut Jonas? Har jag förstått det rätt? Jag är inte så van än att läsa sådana här texter. Jag har inte hunnit gå ut på Genline än för att söka vidare, med dina nya uppgifter till grund. Det ska bli spännande att se om jag kan finna något.
 Det är ovärderligt att få hjälp av någon, som är så van som du.
 
Jag tyckte det var mycket intressant att söka kring denne Johan Petter Bromander, som du skrev om till Monica Söderbom. Det skulle ju vara roligt om man kunde få fram, om han var släkt med Anders Bromander f. 1736.
Mvh Marianne