NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2009
Skrivet av: Britt-Marie Waller skrivet 2009-08-01, 12:02
Hej Marianne!
 
Bou för Östergötland finns på landsarkivet i Vadstena och när jag var där i fredags tittade jag lite i registret för Aska härad där Motala och Hagebyhöga ingår:
 
1824 d 14 febr blev uppå begäran efter avl torp Johannes Bromander i Fiskaretorpet på Medhamra ägor som avl d 9 dennes. Änk Maja Nilsdotter. 6 barn: Anders Bromander i Wermland, Petter Bromander tjänar i Motala, Maja Stina g m smed Lars Ferm vid Storfors bruk, Anna Lisa 23, Brita Cajsa 19 och Lotta 10 år gammal, å deras sida moderbroder skatteman (skattebonde) Petter Nilsson i Sandby (Hagebyhöga).
 
Någon bou efter Anders Bromander f 1730 kunde jag ej återfinna här.
 
Däremot hittade jag denna äldre bou som jag tyckte var lite intressant i Aska häradsrätts bou:
 
1760 d 16 aug blev uppå begäran av hammarsmed Abraham Andersson i Kärsby, Motala efter dess avl hust Christina Hansdotter som avl d 25 maj. 3 barn: Anna Lisa 15, Maja Stina 13 och Sara Cajsa 11 år gammal, å deras sida mosterman danneman Anders Nilsson i Hunsberg (Motala), fodringar ....brodrern trumpetaren Jonas Bromander skyldig....fastighet Kärsby....har den avl ärvt och inlöst.
 
Kärsby gård ligger nära Bromma i Motala landsförsamling vid Vätterns strand norr om Motala stad. I AI:1 Motala s 39 Kärsby (1779-81) finns änklingen Abraham Andersson 65 år (f ca 1714-16), dottern Maja Stina 29 och hustru Anna Abrahamsdotter 32. Där finns också brukaren Anders Andersson född i Hammar (T) inget år angivet och hans hustru Brita Eriksdotter född i Tjällmo.
 
Letade lite efter barn till Abraham Andersson och Stina Hansdotter: 1746-03-13 Anna Elisabeth, Kärsby. 1750-02-15 Sara Catharina, Kärsby: Här finns ett intressant dopvittne nämligen hustru Stina Faley (Falleij, vallonsläkt), troligen från Herrekvarn i Motala. 1752-07-03 Gretha, Kärsby. 1754-06-10 Carl Magnus, Kärsby.  
 
Det kan ju bara vara en tillfällighet att Stina Falleij är dopvittne här, men Abraham och Anders förekommer i vallonsläkten Falleij dock. Jag tror man ska tolka bou ovan så att Christina Hansdotter och Jonas Bromander är syskon. Man får nog inte fixera sig för mycket på att leta efter en vallonsläkt i anorna, det är många som har fått just detta berättat för sig och det har visat sig vara felaktigt många gånger. Jag har en viss erfarenhet av att forska i smedsläkter och även vallonsläkter då min make har mycket sådant i sina anor.
 
Mvh
 
Britt-Marie