NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2009
Skrivet av: Marianne Ling skrivet 2009-07-29, 11:39
Tack återigen - Helene, Britt-Marie och Monica, för all hjälp jag fått. Nu har jag verkligen, på mitt nybörjarsätt, försökt komma vidare med Anders Bromander född 1730 - men inte kommit någonstans. Tog tag i det som du, Britt-Marie skrev till Monica - om släkten Bromander på Bromma gård. Tänkte att Johan Petrus kanske är en bror till Anders? Eller kusin? Anders född 1730 och Petrus 1748.  
Det blev förvirrande, för det var olika namn och olika fruar, men troligen gifte han väl om sig?
Alla, Johan (Jan) Petter (Petrus) var ju födda 1748-12-21. Som Petter fick han två barn, Segrid och Didrica - 1783 och 1786, med hustrun Maria Zetterling i Strå. Som son till Salomo Bromander, kallas han Johan Petrus. Vid husförhör 1797 står han tillsammans med en annan fru - Flora Sjösten och de båda barnen.
Hoppas att jag fått det rätt.  
Försökte också se på det du, Britt-Marie, skrev om Salomo Larsson, Bromma - men hur lyckades du läsa det??? Det verkar ju mycket intressant. Man skrev ju ofta in faderns namn, som min Johannes, heter på något ställe Andersson Bromander. Du skrev om att titta i bouppteckningar - hur får man tag i dem?
Sökte envist i många husförhörslängder och fann många olika Bromander, men ingen jag kände till. Många handelsmän, men ingen som verkade ha anknytning till någon smedsläkt. Det skulle vara så roligt att kunna komma längre bak, bland alla dessa Bromander i Östergötland. Är det någon som vet hur?
Vänliga hälsningar Marianne Ling