NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2009
Skrivet av: Marianne Ling skrivet 2009-07-14, 16:08
Hej Britt - Marie,
och ett mycket stort tack för din hjälp. Jag är ju nybörjare och jag kunde komma mycket längre! Oerhört stor hjälp, men svårt att reda ut alla Anders!
Vi har haft stort bekymmer med att åskan slagit ner, så att jag har inte kunnat komma ut på nätet på många dagar.  
Jag tror verkligen att det stämmer det du kommit fram till. Men jag kan inte finna när Anna Britta och Anders Bromander gifter sig. Johan föds den 22.10 (eller 11) 1819 och Anna Britta bor hos sina föräldrar med honom i Storfors Bruk. Hon flyttar till Fernebo 1822 och sen föds deras nästa barn 1823.
Jag har också funnit att deras son, Johan Bromander skiljer sig från Stina Lisa Nyman i Gåsborn, men jag kan inte finna när och var de gifte sig. Det skulle vara intressant att hitta, för jag har hört en historia om detta och det skulle vara roligt att se om den stämmer.  
1862 den 15 juni, gifter Johan om sig med Anna Stina Fernqvist och de får tillsammans min morfar Victor, 2.9 1869 i Skällby, Svedvi. Där står att Victor flyttar till Westerås 1886 (87) och till Torshälla 1889. Har inte funnit honom där eller vart han sen tar vägen.
Jag har bilder från Svea Bilfabrik i Stockholm, där han arbetade omkring 1900. Kan du ge mig något tips om hur man skulle kunna finna honom i Stockholm? Jag vet att han träffade min mormor, Emma Andersson f. 22.7 1877 Torttuna, Västmanland (inte funnit) och att min mamma föddes i Stockholm. Tror inte att de var gifta.  
 
Jag har ju under uppväxten hört att min morfar härstammade från en Vallonsläkt - Bromander. Precis som Monica Söderbom (härovan), inlägg från 2 maj 2002, hört att hennes släkting Bromander (- också från Östergötland) - även han var av vallonsläkt? Är det bara en släktskröna? Har ju bara funnit Fiskare och mjölnare längre bak.  
Tror du att det går att komma längre bak för att utröna om det ligger något i vallontanken?
Mvh Marianne