NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2009
Skrivet av: Marianne Ling skrivet 2009-07-09, 11:27
Jag fann under övriga släkter - Bromander, en fråga från 4 maj 2002. Har någon stött på släkten Bromander i sitt vallonsökande. August Bromander kommer från Orlunda sn. Östergötland. Hörsägen säger att han stammar från vallonsläkt. Monica Söderbom.
Jag trodde att jag då kanske fått svar på vilken ort i Östergöthland min morfars farfar kom ifrån, men kunde ej finna någon Bromander, varken i Födde, utflyttade eller husförhörslängder. Svårläst.
Det jag skrev i min första fråga här, var vad jag hört av mina släktingar, men det verkar ej stämma med vad jag funnit.  
Min morfars farfar hette Anders Bromander, f. 22.10 1795, och jag har funnit honom vid Gåsborns Bergsmansgård N:o 2. Han flyttar därifrån med sin familj 1855 till Fernebo.
Hans hustru var Anna Britta Ferm f. 14.1 1800 på Storfors Bruk. Föräldrarna var Mästaren och Åldermannen Carl Ferm och hans hustru Stina Ersdotter. Det står att Anders Bromander är inflyttad från Östergöthland, men inte vilken ort.  
Jag har också funnit en Maria Stina Bromander f. 2.9 1797, från Östergöthland som var gift med Mästare Lars Ferm, f. 18.9 1792 - Anna Britta Ferms bror. Var hon möjligen syster till Anders B? Lars och Maria Stina bodde på Storfors Bruk, Elfwetorp, Kroppa, Värmland. Är det någon som vet något om dem och var de kom från?
Släktskrönan säger att Bromanders var valloner, precis som Monica Söderbom säger om sin August Bromander. Är det någon som vet släktens ursprung, så vore jag mycket tacksam.
Vänliga hälsningar Marianne Ling