NULL Skriv ut sidan - Brand

Anbytarforum

Titel: Brand
Skrivet av: Viktor Alin skrivet 2013-08-11, 12:05
Släkten Brand/Brann  

Jag söker information om personerna nedan, där all information är av intresse!
 
Chatarina Johansdotter Brand gift med befallningsmannen Lars Persson Ekman. De bodde under första halvan av 1680-talet i Kopparp i Edshult och flyttade sedan till Markestad i Höreda.
 
Chatarina Johansdotter Brands bror var:
 
Befallningsmannen Petter Johansson Brand gift med Chatarina Pistol. Även de har bl a bott i Edshult och Höreda under 1700-talets första fjärdedel.
 
Ett ytterligare tänkbart (Jag håller det för högst troligt) syskon är:
 
Christina Johansdotter Brand som figurerat som dopvittne i denna släktkrets. (Hon nämns för övrigt i ett inlägg ovan). Hon var f. 1648, d. 1730, 23/4, och änka efter 1) skolrektorn i Eksjö Laur. Wassenius, 2) efter dennes efterträdare i ämbetet Jöns Aschlinus och 3) kyrkoherden i Bäckseda Clements Flodin.  
 
Ett mer osäkert syskon är:
 
Jost Johansson i Eksjö. Jag är osäker på om han överhuvudtaget heter Brand. I ett brev från honom kan det möjligtvis stå Jost Johansson Brann, men detta är jag osäker på. (Det finns för övrigt även en Jost Johansson i Eksjö, som möjligtvis skulle kunna vara en tänkbar far till honom, dock utan att jag har något annat än nämnet som indikerar detta)
 
All information om dessa personer mottages tacksamt! Det vore mycket intressant att får klarhet i ursprunget för dessa Brann/Brand
 
Tack