NULL Skriv ut sidan - Boustedt

Anbytarforum

Titel: Boustedt
Skrivet av: Martin Brandt skrivet 2009-07-30, 19:19
Hej!
 
Tänkte bara fylla på med två detaljer från min kontroll av och forskning angående Hans Olai Boustedts föräldrar Olof Andersson och Magdalena Reggertsdotter Bäck utifrån de uppgifter jag fått av Gudrun Dahl dotter till Olga Dahl som skrivit Uddevalla-släkten Bäck under 1600- och 1700-talen i Släkt och Hävd som Anders refererar till i diskussionerna ovan.
 
1. När Olof Andersson gifte sig 1703-11-27 i Foss (O) med Dorothea Eskilsdotter Falk har det antecknas vilka deras föräldrar var:
1703 d 23 Novembr: copulerades Organisten ifrån Kongelf Oluf Andersson och Dorothea Falck. Hans föräldrar Anders Önnerßon i Kongelf hennes Eskill Pärßon och Marna Pärsdotter wid Qwistrumbroo. Så Olof Anderssons far hette Anders Önnersson. Det fanns en notarie/rådman vid namn Anders Öfwensson, men om det är samma namn vet jag inte.
Källa Foss C:1 sid 119
 
2. Tidigare i diskussionen ovan har det nämns att Magdalena Reggertsdotter Bäck var död vid modern Maren Olsdotters bouppteckning 1741. I mantalslängden 1736 står det att antecknat i kanten att Organisten Olofs hustru är död (1734 finns hon med). Han står sedan som änkling fram till mtl 1752. Han dog 1754 då finns sonen Organist Ditlof Boustedt med i han ställe. Magdalena Reggertsdotter Bäck dog alltså troligen omkring 1735.
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av Martinb 2009-07-30 19:41)
 
(Meddelandet ändrat av Martinb 2009-07-31 14:26)