NULL Skriv ut sidan - Boustedt

Anbytarforum

Titel: Boustedt
Skrivet av: Klas Kohlström skrivet 2003-08-17, 21:01
Hej alla Boustedts-sökare.
Släkten Boustedt är mycket perifer i min släktforskning men jag har likafullt lagt ner en del arbete på den.
Min anknytning är arrendatorn, tullnären, gästgivaren Jonas Boustedt i Lilla Edet, Fuxerna(O) gift med Britta Maria Nöring. Anledningen till att jag först ratade hans far, Bengt Andersson Utberg i Partille trots att födelsedatum och dito socken, vilka nämns i Fuxernas hfl, var att denne ju heter Utberg och inte Boustedt. Emellertid, ett av dopvittnena vid både Jonas och hans äldre syster Christinas dop var en visitör (tullare) Anders Boustedt i Göteborg. Vid yngre systern Elisabeths dop en Elis. eller Elin Boustedt likaså från Göteborg. Detta gjorde att jag fortsatte att gräva i Partille. Till yttermera visso fann jag denna notis i Rommele B:1 1792 nr 14 s 7: Kerstin Boustedt född i Partille, kom därifrån med sedel, ledig, tjänar hos sin bror på Edet.  Hon står som Jungfru Kerstin Boustedt 41 [år] alldeles efter gästgivare Jonas Boustedt 40 [år] i Fuxerna AI:1 1792 s 16, Edet södra sidan. I dito 1798, Nedre Fuxerna står Jungfru Christina B. 47. I dito 1801, Nedre Fuxerna står systern Christina Boustedt 49. I AI:2, 1813-14, s 31 står syster Kerstin Andersdotter  4/1 1751. Släktskap och födelsesocken torde därmed vara gott belagda.
Vilka dessa dopvittnen Anders och Elisabeth/Elin Boustedt är, har jag inte lyckats lista ut. Jag har exempelvis hittills inte lyckats koppla dem till Kungälvssläkten Boustedt. Något säger mig dock att det kan föreligga ett släktskap mellan dessa två och Bengt Andersson Utberg.
 
I Lilla Edet bodde även tullinspektören Niklas Boustedt, son till organisten i Kungälv, Olof Andersson. Jag kan därför inte förneka att jag tycker det luktar lite släktskap även mellan Kungälvs- och  Partillesläkten, även om jag inte har några som helst belägg för detta. Enbart namnlikheten mellan Olof Andersson och den Bengt Andersson som 89 år gammal dog 7/2 1766 på, vad jag förmodar är sonen Anders Bengtsson Utbergs gård Partille Mellangård, törs jag inte dra några större växlar på.
Här är en del av en avskrift ur Olof Anderssons bou (Kungälv RR F IIa:5 s 585):
” År 1754 den 18 October infunno sig undetecknade Rådmän uti aflidne organisten Oluf Anderssons stärbhus till laga Upptecknings och delnings förättande, hwarvid sedan samptlige arfvingarna om terminen blifwit kundgiorda. Tilstädes kommo Rådman Herr Niclas Lidbom så wäl som å sin K. Hustrus Marija Boustedts som efter upwiste fullmackter å Sönerna Hans och Rickard Boustedts wägnar. Likaledes woro Sönerna Petter och Detlof Boustedt tilstädes, och för then hemma warande omyndiga dottern Elisabeths sampt hennes i Norrköping warande Swåger Petter Sefbergs och thes Hustru Margareta Boustedts wägnar, Borgaren Conrad Andersson. Men för Niclas och Jacob Boustedt som Mågen Johan Hermansson och thes Hustru Catharina Boustedt war ej någon tilstädes, ehuru the therom kundgiorde blifwit, hwartil Brodern Petter Boustedt. Theras rätt härutinnan, äfven kommer att bevakas. - - -  
Efter räckning fordrar ena Sonen, Tullinspectoren wid Lilla Edet Herr Niclas Boustedt så wäl innestående moderne arfv 30 Rdl Smt som en för sin Halfbroder Rickard Boustedts underhåld ...”
 
I bou efter Olof Anderssons dotter Elisabeth Boustedt - även hon likt systern Maria gift Lidbom - nämns att hon hade tio syskon, nämligen brodern organisten i Wäsby i Skåne Hans Boustedt, organisten i Onsala [ser mer ut som Ongsala] Jacob Boustedt, avl. tullinspektor i Stockholm Rickard Boustedt, organisten härstädes [Kungälv] Detlof Boustedt och systern avl. handlanden i Göteborg Johan Hermanssons avl. hustru Catharina Boustedt samt halvbröderna avl. tullinspektorn i Lilla Edet Niclas Boustedt och avl. vaktmästaren i Göteborg Peter Boustedt samt halvsystern, rådmannens här i staden Niclas Lidboms avl. hustru Maria Boustedt och tullnären Sefbergs i Norrköping avl. fru Margareta Boustedt. (Kungälv RR F IIa:8 s 159)
 
De i detta forum eftersökta Hans och Detlef Boustedt är således bevisligen söner till organisten Olof Andersson i Kungälv.
Eftersom jag ännu inte är säker på att Kungälvssläkten ingår i den gren jag är befryndad med, har jag inte arbetat så mycket med den. Jag har till exempel inga födelsedata, giftermål etc.
 
Jonas Boustedts äldre bror Johan har en dotter Gustava Elisabeth gift med Karl Magnus Hernlund. Hans mor heter Christina Utberg. Hennes föräldrar i sin tur var muraren i Göteborg Engelbrekt Assarsson och Catharina Bengtsdotter Utberg. Dessa var emellertid gifta i och bodde första tiden i Partille - hon kom från Utby Nordgård enl Vb - innan de ca 1755 flyttade till Otterhällan i Göteborg.
Trots genomgång av flera källor har jag inte lyckats finna hennes föräldrar. Dock misstänker jag starkt att Catharina Bengtsdotter Utberg är syster till Anders Bengtsson Utberg.
 
Hoppas detta kan vara någon till gagn.
Mvh Klas Kohlström