NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-09-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-09-07
Skrivet av: Jan Berner skrivet 2008-01-13, 21:23
Är för första gången och söker i Dalsland, efter min måg David Larssons anor. Mycket är beskrivet i Marianne Carlssons ”släktåterblick” från år 2000. Båda Davids farföräldrar, Hanna Olivia Yngve och David Larsson var ”Ingewaldsättlingar”. När jag kommer till Hannas mf f, Eric Olofsson, så har jag några ”frågor” .  
Eric Olofsson och hustrun Britta Abrahamsdotter i Ånimskog beskrivs som både fattig- och rotehjon. Att Britta var dotter till Abraham Bryngelsson och Kierstin Persdotter i Torp kanske inte är så svårt att acceptera, men Eric, stämmer det  överens med att han var son till Olof Flink, Ånimskog,  Anolfsby, Soldatestom  (benämnd som missgierningsmannen vid sonens födelse, 1788-02-01) och hustrun Anna Ersdotter ???  (Genline, födde 1779 - 1817, 43700, 0/52)
Får ingen träff i husförhörslängder från samma år!
Jag vet att i Dalsland ”kan släktforskaren skatta sig lycklig” av det faktum att de flesta domböckerna är genomgångna och renskrivna.
Kan mitt antagande stämma beträffande Eric och föräldrarna?
Och i så fall . naturligtvis, vad hade Olof Flink gjort för att beskrivas som ”missgierningsman ??
Finns det någon som har svaren på dessa frågor?
 
Mycket tacksam för svar, hälsar Jan Berner på Brännö